Katrai precei ir atšķirīgs primārais, sekundārais un terciārais iepakojums

Iepakojuma veidi loģistikā: primārais, sekundārais un terciārais

22 apr. 2025

Katras preces iepakojuma veidam ir vairāki uzdevumi – ne tikai preču aizsargāšana. Iepakojuma izmērs, materiāls un dizains tieši ietekmē izmaksas, kas ir saistītas ar uzglabāšanu un transportēšanu. Turklāt patērētājam ir svarīgs tā estētisks izskats. Tāpēc uzņēmuma lēmumi par primāro, sekundāro un terciāro iepakojumu ir stratēģiski īpaši svarīgi.

Šajā rakstā mēs aplūkojām galvenos aspektus, kā izvēlēties preču iepakojumu no loģistikas viedokļa. Ar ko atšķiras primārais, sekundārais un terciārais iepakojums? Cik nozīmīgs ir katrs no tiem?

Dažādi iepakojuma veidi: primārais, sekundārais un terciārais

Turpinājumā ir aprakstīta dažādu preču iepakojuma materiālu slāņu klasifikācija.

– Primārais, pārdošanas vai patēriņa vienību iepakojums

Primārais iepakojums tiek izmantots preču iesaiņošanai, glabāšanai un aizsargāšanai. Tas tieši saskaras ar preci un nodrošina tās uzturēšanu optimālā stāvoklī. Šis iepakojums ir paredzēts mazākajai patēriņa vienībai, atvieglojot prešu mazumtirdzniecību. Ir pieejami vairāku veidu iepakojumi: kārbas, burkas, maisi, pudeles, pakas u. tml.

Primārajam iepakojumam ir šādas funkcijas:

  • identificē preci saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem un satur lietošanas instrukciju, kā arī citus būtiskus datus, piemēram, derīguma termiņu;
  • identificē zīmolu un palielina pievilcību patērētājam (atkarībā no preces);
  • nodrošina, ka preces paliek stabilā pozīcijā tirdzniecības vietā, piemēram, veikalā (lai tās nenokrīt);
  • garantē, ka saturs ir izolēts;
  • aizsargā preces, izmantojot pēc iespējas mazāk materiāla.

– Sekundārais jeb grupētais iepakojums

Sekundārais iepakojums satur kopā sagrupētus primāros iepakojumus. Tas nodrošina lielāku aizsardzību un atvieglo preču vairumtirdzniecību. Šim iepakojumam galvenokārt izmanto kartona kastes, tomēr tās var būt izgatavotas arī no plastmasas. Piemēram, piens tiek iepildīts atsevišķās kartona pakās, kas ir tā primārais iepakojums, un pēc tam noteikts skaits paku tiek ievietots kartona kastē, kas ir sekundārais iepakojums.

Sekundārā iepakojuma uzdevumi ir šādi:

  • tam jābūt izturīgam, ja iepakojumi tiek sakrauti viens uz otra (noliktavā vai tirdzniecība vietā) vai pārkrauti transportēšanas laikā, tādējādi preces tiek aizsargātas pret bojājumiem;
  • tajā var ievietot konkrētu skaitu preču;
  • piesaista pircēju uzmanību, jo īpaši sekundārais iepakojums, kas paredzēts tiešai pārdošanai mazumtirdzniecības veikalos.

– Terciārais iepakojums

Terciārajā iepakojumā tiek ievietots primārais un sekundārais iepakojums, tādējādi izveidojot lielākas kravas vienības, kuru izplatītākie veidi ir paletes, konteineri un tajos esošās moduļveida kartona kastes.

Terciārā iepakojuma funkcijas un raksturojums:

  • kompakts preču glabāšanas risinājums, kas laika gaitā nezaudē izturību;
  • efektīva noliktavas vai kravas transportlīdzekļa telpas izmantošana;
  • nepieciešama lietošanas atļauja un izgatavots no izturīgiem materiāliem;
  • dažkārt arī terciārais iepakojums var sekmēt zīmola atpazīstamību. Jo īpaši tas attiecas uz e-komercijas loģistikas jomu, jo tajā pārvadājumiem izmanto terciārās kastes vai iepakojumus, uz kuriem var būt attēloti zīmola elementi. Piemēram, Amazon sūtījumi ir acumirklī atpazīstami.

Tāpēc loģistikas jomā kravas vienība ir īpaši svarīga. Tā ir pamatvienība, ko uzņēmums izmanto savu preču transportēšanai un uzglabāšanai. Kravas vienības var būt paletes, kastes, konteineri, mucas, spoles, vidēji konteineri nefasētiem produktiem (intermediate bulk container – IBC), maisi, lielmaisi (big-bags) u. tml. Vienā noliktavā var tikt uzglabātas dažādas kravas vienības. Tās var novietot atšķirīgās zonās un glabāt dažāda veida plauktos, kas ir pielāgoti katrai vienībai.

Iepakojuma veidi: primārais, sekundārais un terciārais
Iepakojuma veidi: primārais, sekundārais un terciārais

Faktori, kas jāņem vērā, izvēloties iepakojumu

Izvēloties piemērotu iepakojuma veidu, tiek samazinātas gan tiešās izmaksas (saistītas ar materiālu iegādi un atkritumu apsaimniekošanu), gan netiešās izmaksas (saistītas ar iepakošanas procesu, pārvaldību, glabāšanu un zaudējumiem, kas radušies bojājumu dēļ). Turpinājumā ir aprakstīti galvenie aspekti, kas jāņem vērā, izvēloties piemērotu iepakojuma veidu.

  • Preču īpašības, piemēram, stāvoklis (šķidrs, ciets vai gāzveida), svars, tilpums, trauslums, bīstamības līmenis, vērtība, stabilitāte (deformējas vai nemaina stingrību) un bojāšanās ātrums.
  • Izvēloties primārā un sekundārā iepakojuma veidu, jāņem vērā ražošanas un iepakošanas procesi. Atkarībā no iepakošanas metodes (manuāla vai automatizēta) iepakojumam var būt dažādi formāti.
  • Veicot preču pārkraušanu transportēšanas laikā vai noliktavā, jāņem vērā šādi faktori: sakrauto iepakojumu augstums, kas iepakojumam jāiztur; paku uzglabāšanas ilgums; dažādas uzņēmuma izmantotās transportēšanas metodes (var radīt vibrāciju, kas ietekmēs preci); paku iekraušanas un izkraušanas reižu skaits; iepakojuma izmantošana reversajā loģistikā (piemēram, dažus sekundārā iepakojuma veidus paredzēts atkārtoti izmantot preču atgriešanai e-komercijas tirgotājiem); temperatūra un mitruma līmenis iepakojuma uzglabāšanas vietā un transportēšanas laikā.
  • Iepakojuma atkritumu ietekme uz vidi un iespēja iepakojumu pārstrādāt vai atkārtoti izmantot.
  • Tirdzniecības vietas, jo ir jāņem vērā, kur iepakojums tiks izvietots veikalā un kā ar to būs jārīkojas. Savukārt tiešsaistes uzņēmumiem ieteicams uzlabot izpakošanas procesu, jo klientam pirmais iespaids par zīmolu un preci rodas, to izpakojot.

Iepakojuma pārvaldības stratēģijas

“Forbes Insights” savā ziņojumā The Empty Space Economy norāda, ka ceturto daļu katra konteinera un iepakojuma, ko katru gadu nosūta un saņem, aizņem… gaiss! Savukārt 66 % aptaujāto uzņēmumu vadītāju uzskata, ka, likvidējot šo tukšo vietu, varētu ietaupīt vismaz 25 % no iepakojumam atvēlētā budžeta.

Turpinājumā ir aprakstītas vairākas stratēģijas, kā to var panākt.

– Iepakojuma izmēru standartizācija

Ieviešot izmēru standartizāciju, galvenokārt tiek ietaupīta vieta visos piegādes ķēdes posmos, tostarp ražošanā, transportēšanā un uzglabāšanā. Piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs Pārtikas preču ražotāju asociācijas palete jeb eiropalete bieži tiek izmantota kā pamata terciārā iepakojuma risinājums kompaktu kravu uzglabāšanai.

Vēl viens uzlabojums, kas jāīsteno, ir jāpanāk vienošanās ar piegādātājiem, loģistikas pakalpojumu sniedzējiem, izplatītājiem un tirdzniecības vietām, lai viņi izvēlas iepakojumu ar modulāriem gabarītiem atbilstošu izmēru. Piemēram, tie var būt iepakojumi, kuru izmēri ir 24” x 20” (1/4 paletes), 24” x 40” (1/2 paletes) utt. Tādējādi tiek optimizēta kastu sakraušana vienu uz otras uz paletēm un optimāli izmantota noliktavas telpa vai transportā pieejamā vieta.

Efektīvu un neefektīvu kravas vienību piemēri
Efektīvu un neefektīvu kravas vienību piemēri

– Iepakojuma materiālu izvēles un lietošanas automatizācija

Lai noteiktu pamata izmērus (kas atbilst eiropaletes daudzkārņieme, piemēram, kā iepriekš aprakstītās), kas ir atbilstoši efektīvai uzglabājamo preču novietošanai, vispirms ir jāizprot krājumu īpašības.

Attiecībā uz transportēšanas izmaksām īpaši svarīgi ņemt vērā tādu faktoru kā tilpummasa, t. i., ir jāaprēķina, cik daudz vietas transportlīdzeklī aizņem iepakojums, ņemot vērā tā svaru. Transporta uzņēmumi šo faktoru izmanto kā orientieri, nosakot tarifus, ja pakas ir vieglas, taču lielas.

Šajā ziņā noliktavas pārvaldības sistēma ir integrēta ar palešu kontroles punktiem, svariem, automātiskām marķēšanas ierīcēm un kobotiem, kas atvieglo iepakošanu. Pamatojoties uz krājumu datiem, noliktavas pārvaldības sistēmā operatori var iegūt informāciju par to, kāds iepakojuma veids jāizvēlas katra pasūtījuma sagatavošanai.

Iepakojums efektīvākai loģistikai

Lai saprastu, kurās iepakojuma pārvaldības jomās ir nepieciešami uzlabojumi, ieteicams klasificēt dažādus primārā, sekundārā un terciārā iepakojuma veidus un pēc tam analizēt, kurus veidus ietekmēs iespējamās izmaiņas un kāda būs radītā ietekme.

Rūpniecības uzņēmumiem ieteicams izvērtēt iepakojuma optimizācijas līmeni attiecībā uz tā materiālu, transportēšanu, pārvietošanu un uzglabāšanu, atkritumu apsaimniekošanu un izmaksām. Tikai uzraugot šo procesu, varēsiet izvēlēties loģistikas iepakojumu, kas vislabāk atbilst jūsu uzņēmuma vajadzībām.