Ir 10 loģistikas mērķi, kas uzņēmumiem būtu jāpatur prātā, lai maksimāli uzlabotu savas uzņēmējdarbības sniegumu

10 loģistikas mērķi, un kā tos sasniegt

07 okt. 2025

Loģistikas mērķi ietver preču uzglabāšanas un nosūtīšanas efektīvu plānošanu, pārvaldību un kontroli. Piegādes ķēdes procesu optimizācijai un darbības rezultātu uzlabošanai uzņēmumiem jāņem vērā 10 galvenie aspekti.

Kādi ir loģistikas mērķi?

Loģistika nebūt nav atsevišķa uzņēmējdarbības daļa. Tā bez šaubām ir daudzpusīgs, vērtību radošs process. Komercdarījums ir tik veiksmīgs, cik veiksmīgi ir loģistikas procesi, kas ir tā pamatā. Tāpēc ir svarīgi izprast turpmāk izklāstītos 10 galvenos loģistikas mērķus. Paturot prātā šos galvenos pamatprincipus, tiks nodrošināta jūsu uzņēmuma efektivitāte un konkurētspēja.

1. Konkurētspējas palielināšana

Loģistikas pirmais mērķis ir kļūt konkurētspējīgākiem. Tas tiek panākts, garantējot ātras piegādes un sniedzot kvalitatīvu informāciju loģistikas procesā iesaistītajām pusēm. Arvien vairāk uzņēmumu, jo īpaši mazumtirdzniecības un modes nozarēs, uzsver savas loģistikas spējas, piedāvājot savus pakalpojumus klientiem.

E-komercijas un vienas dienas piegādes pakalpojumu pieaugums ir palielinājis konkurenci, lai pasūtījumi tiktu piegādāti arvien īsākā laikā un nodrošinātu tiešsaistes klientiem pēc iespējas ērtākus pakalpojumus. Kā piemēru šai tendencei var minēt sūtījumu saņemšanas punktu izveidi kā alternatīvu piegādei uz saņēmēja dzīvesvietu.

2. Vajadzību paredzēšana

Precīza patērētāju vajadzību prognozēšana ir tikpat svarīga kā konkurētspēja preču piegāde. Spēja savlaicīgi nodrošināt nepieciešamo preces daudzumu var būt izšķiroša uzņēmuma liktenim. Lai efektīvi īstenotu piegādes ķēdes iepirkumu, ir svarīgi sinhronizēt informāciju starp noliktavu un tirdzniecības vietām (Point of Sale – POS).

Uzņēmumi ar izplatīšanas centru un dažādām tirdzniecības vietām var uzstādīt tādus digitālos rīkus kā Store Fulfillment, lai automātiski pārvaldītu preču krājumu papildināšanu. Šim risinājumam ir pieejama informācija par pieejamajiem krājumiem tirdzniecības vietās, un tas nodrošina krājumu papildināšanu, lai uzturētu pietiekamu krājumu līmeni. Šādā veidā netiks palaistas garām uzņēmējdarbības iespējas.

Loģistikai ir jāparedz klientu vajadzības, neveidojot pārmērīgas krājumu veidošanas
Ir 10 loģistikas mērķi, kas uzņēmumiem būtu jāpatur prātā, lai maksimāli uzlabotu savas uzņēmējdarbības sniegumu

3. Optimālo krājumu līmeņa aprēķināšana

Pieprasījuma paredzēšanā jāatceras, ka robeža starp krājumu iztrūkumu un krājumu pārpalikumu ir grūti nosakāma. Loģistikā vislabāk ir uzturēt atbilstošu krājumu līmeni, lai izvairītos no preču novecošanās. Stratēģijas “tieši laikā” (just-in-time) ieviešana var būt izdevīga. Tomēr šī stratēģija prasa rūpīgu plānošanu.

Saskaroties ar šo izaicinājumu, aprīkošana ar noliktavas pārvaldības sistēmu (WMS), piemēram, Easy WMS, ļauj uzraudzīt krājumu stāvokli reāllaikā un nodrošināt preču plūsmas izsekojamību.

4. Attiecību ar klientiem un piegādātājiem stiprināšana

Viens no galvenajiem loģistikas mērķiem ir iegūt un saglabāt savu piegādātāju un klientu uzticību. Sasniedzot saskaņotos rezultātus, garantējot savlaicīgu piegādi, risinot iespējamos starpgadījumus un uzturot pastāvīgu komunikāciju, ir iespējams būtiski palielināt konkurētspēju. Turklāt saskaņā ar viedokli, ko izteica Philip Kotler, kurš ir pazīstams kā mūsdienu mārketinga pamatlicējs, jauna pircēja iegūšana ir dārgāka nekā jau esošā pircēja noturēšana.

5. Visaptveroša klientu atbalsta nodrošināšana

Galaproduktam, bez šaubām, jābūt optimālā stāvoklī. Tomēr tikpat svarīgi ir prioritizēt vispārējo iepirkšanās pieredzi. Tas attiecas gan uz pirmo saskarsmi pa tālruni vai sākotnējo iespaidu tīmekļa vietnē, gan uz netraucētu pasūtījuma saņemšanu. Uzņēmuma Capgemini pētījumā The last-mile delivery challenge (Piegādes līdz durvīm izaicinājums) norādīts, ka 55 % klientu mainītu zīmolu, ja cits piedāvātu ātrāku piegādi. Loģistika būtiski ietekmē tiešsaistes klientu vispārējo uztveri. Tāpēc tās nepareizas pārvaldīšanas gadījumā pircēji var nepamanīt augstākas kvalitātes preci.

Efektīva komplektēšana un īsāks pasūtījumu izpildes laiks palīdz apmierināt lietotāju vēlmes. Piemēram, e-komercijas noliktavās var racionalizēt savas loģistikas operācijas, izmantojot īpašas Easy WMS e-komercijas iespējas.

6. Darbības izmaksu samazināšana

Loģistika nav jāuztver kā nemainīgas izmaksas, kas jāsedz jūsu uzņēmumam, bet gan kā iespēja uzlabot procesus. Proaktīva rīcība un piegādes termiņu ievērošana ļauj izvairīties no steidzamām piegādēm. Tāpat pasūtījumu apstrādes kļūdas un sūtījumu pārvaldība rada papildu izmaksas, jo preces ir jānosūta atpakaļ un jāizsūta vēlreiz.

Dati ir vērtīgs līdzeklis piegādes ķēdes darbības optimizācijai. Iegūtā informācija ļauj vieglāk pieņemt pamatotākus lēmumus. Izmantojot Easy WMS piegādes ķēdes analīzes funkcionalitāti, ir iespējams salīdzināt statistikas datus un noteikt trūkumus un uzlabojumu iespējas.

7. Efektīvu maršrutu plānošana

Resursu sadale, izvēloties labāko piegādes maršrutu, sniedz vairākas priekšrocības. Cita starpā tas novērš sastrēgumus un citus šķēršļus, atvieglo autovadītāja un transportlīdzekļa atrašanās vietas izsekošanu un nodrošina, ka preces tiek nogādātas savlaicīgi un ideālā stāvoklī.

Izmantojot uzlabotu maršrutu pārvaldības programmatūru, var plānot optimālus maršrutus, ņemot vērā tādus faktorus kā attālums, satiksme, svara un izmēru ierobežojumi un piegādes grafiki.

Viens no loģistikas mērķiem ir pilnveidot procesus, izmantojot iepriekšēju plānošanu
Viens no loģistikas mērķiem ir pilnveidot procesus, izmantojot iepriekšēju plānošanu

8. Procesu efektivitātes nodrošināšana

Loģistikas mērķis ir panākt efektivitāti visās ražošanas jomās. Lai sasniegtu maksimālo potenciālu, ir jāizvairās no uzdevumu dublēšanās, resursu nepareizas pārvaldības, pārmērīgas birokrātijas un ražošanas nepilnībām.

Vislabāk ir īstenot korektīvus pasākumus un aizmirst novecojušās stratēģijas. Būtu lietderīgi arī ieviest automatizētās sistēmas un izpētīt citas inovācijas, piemēram, izsekošanas tehnoloģijas, mākoņglabāšanu, rokas lasītājus, rūpnieciskos skenerus, RFID marķējumus un datorredzes tehnoloģijas.

9. Sabiedrisko vērtību veicināšana

Lai ekonomika varētu labi funkcionēt, ir svarīgi uzturēt piegādes ķēžu aktivitāti. Tāpēc loģistika ir cieši saistīta ar sabiedrību. Jo labāka ir infrastruktūra, jo stabilāka ir reģiona ekonomiskā izaugsme.

Vēl viena situācija, kurā loģistika rada pievienoto sociālo vērtību, ir humānās katastrofas. Spēcīgs tīkls ļauj nosūtīt palīdzības un glābšanas resursus uz dabas katastrofu vai karu skartajām teritorijām.

10. Vides aizsardzība

Loģistikas nozarē notiek transformācijas process, lai padarītu tās darbību videi draudzīgāku. Ilgtspējīga loģistika (kas tiek dēvēta arī par zaļo loģistiku) ietver prakses kopumu, kas izstrādāts, lai ierobežotu tādu darbību ietekmi uz vidi kā transportēšana un uzglabāšana noliktavās, vienlaikus samazinot laiku un izmaksas.

Kā piemēru var minēt ”Euro 7” regulu. Tā stāsies spēkā 2027. gada jūlijā un attieksies uz vieglajiem automobiļiem un autofurgoniem, un tajā būs noteikts, ka šiem transportlīdzekļiem vēl vairāk jāsamazina emisijas.

Galvenie veiktspējas rādītāji mērķu sasniegšanai

Lai sasniegtu savus loģistikas mērķus, ir nepieciešams pārvaldības plāns. Taču sākumā ir ieteicams izveidot vairākus galvenos veiktspējas rādītājus (KPI). Tie var būt saistīti ar ražošanu, uzglabāšanu un inventarizāciju, iepirkumu, pasūtījumu komplektēšanu un nosūtīšanu, transportēšanu, piegādēm un klientu apkalpošanu.

Ja meklējat ideālu risinājumu visu ar šīm jomām saistīto datu centralizēšanai šī ir īstā vieta. Mecalux izstrādā programmatūras risinājumus, kas paaugstina efektivitāti visu veidu noliktavās un ražotnēs neatkarīgi no nozares. Neatkarīgi no tā, vai meklējat programmas vai fiziskus noliktavu risinājumus saviem projektiem, noteikti sazinieties ar mums.