Piegādes ķēde: kas tā ir? Definīcija un atšķirība no loģistikas
Piegādes ķēde ir process, kas veidojas no brīža, kad klients veic pasūtījumu, līdz brīdim, kad prece vai pakalpojums ir piegādāts un apmaksāts. Tādējādi piegādes ķēde ietver visu ar materiālu un informācijas plūsmām saistīto darbību plānošanu, izpildi un pārvaldību. Tas aptver laika posmu no izejvielu iegādes līdz galīgajai prešu piegādei klientam, ieskaitot preču starpposma pārstrādi.
Līdz ar to piegādes ķēdi var definēt kā posmu un tīklu kopumu, kas darbojas no preces izcelsmes līdz tās nonākšanai galaklienta rokās. Šo ķēdi veido dažādi piegādātāji un uzņēmumi, kuru uzdevums ir apgādāt nākamo posmu.
Mūsdienās piegādes ķēdes ir ārkārtīgi sarežģītas, jo notiek internacionalizācija, paplašinās plūsmu veidi un notiek izmaiņas vispārējos patēriņa modeļos.
Piegādes ķēdes posmi
Piegādes ķēdi veido trīs galvenie posmi:
- Iepirkums attiecas uz to, kā, kur un kad tiek iegūtas un piegādātas izejvielas preču ražošanai.
- Ražošana ietver izejvielu apstrādi, kuras rezultātā tiek iegūtas gatavās preces.
- Izplatīšana ietver darbības, kas nodrošina preču nokļūšanu galamērķī. Tas tiek panākts, izmantojot izplatītāju tīklu, noliktavas, fiziskus veikalus un/vai tiešsaistes platformas (e-komercijas uzņēmumu gadījumā).
Piegādes ķēdi dēvē arī par pievienotās vērtības ķēdi, jo, virzoties pa tās posmiem, preces vērtība pieaug. Viens no galvenajiem šīs ķēdes atbalsta mezgliem ir noliktava, kā redzams mūsu rakstā par noliktavu loģistiku.
Atšķirības starp piegādes ķēdi un loģistiku
Mēs esam iepazinušies ar piegādes ķēdes definīciju, bet kas ir loģistika? Kā tā ir saistīta ar piegādes ķēdi? Vispārīgi runājot, piegādes ķēde attiecas uz pilnu preces plūsmu līdz tās pārdošanai. Savukārt loģistika ir daļa no piegādes ķēdes. Tā ir disciplīna, kuras centrā ir preču uzglabāšana, transportēšana un izplatīšana.
Tādējādi loģistika ir uzņēmējdarbības joma, kura atbild par to, lai pareizā prece tiktu nogādāta norādītajā galamērķī līdz noteiktajam laikam, pareizajā daudzumā un ar vajadzīgajām izmaksām un kvalitāti, vienmēr saskaņā ar nosacījumiem, par kuriem iepriekš panākta vienošanās ar klientu.
Ņemsim par piemēru vienkāršu mēbeļu veikalu: šī uzņēmuma loģistika būtu vērsta uz dažādu veidu un modeļu mēbeļu iegādi, lai tās izvietotu telpās, kā arī klientu pasūtītās mēbeļu vienības.
Līdz transportēšanai šīs mēbeles tiks uzglabātas noliktavā. Veikala loģistikas vadītājs izstrādā mēbeļu piegādes maršrutus, ņemot vērā montāžas uzdevumus, kas tiek veikti pēc piegādes galapatērētājam.
Tomēr mēbeļu piegādes ķēde aptver visus posmus, kuriem prece ir izgājis cauri, sākot no koksnes ieguves, tās pārstrādes mēbeļu fabrikā plātnēs un detaļās, turpmākas izplatīšanas tirdzniecības vietās un galīgās transportēšanas līdz klienta mājām.
Turpmāk sniegtajā tabulā ir parādītas atšķirības starp loģistiku un piegādes ķēdi:
| Atšķirība | Piegādes ķēdes pārvaldība | Loģistikas pārvaldība |
|---|---|---|
| Definīcija | Kopējais preču piegādes process. Tas attiecas uz sadarbību starp ražotājiem, piegādātājiem, izplatītājiem, biznesa partneriem un patērētājiem. | Piegādes ķēdes daļa, kas ietver noliktavas un iekšējo un ārējo transporta plūsmu pārvaldību no piegādes līdz galīgajai piegādei. |
| Mērķi | Panākt maksimālu konkurētspēju tirgū un optimizēt peļņu. | Sasniegt klientu apmierinātību, nodrošinot perfektu pasūtījumu pārvaldību. |
| Iesaistītie uzņēmumi | Parasti vienā piegādes ķēdē piedalās vairākas organizācijas. | To var pilnībā pārvaldīt pats uzņēmums. |
| Attiecības starp piegādes ķēdi un loģistiku | Piegādes ķēde attiecas uz visu ekosistēmu, uz procesu kopumu, kuru iziet prece. | Loģistika ir darbību apakškopa, kas veido daļu no lielākas piegādes ķēdes. |
| Iesaistītās uzņēmējdarbības jomas | Preču izstrāde, kvalitātes kontrole, klientu apkalpošana un loģistika, kā arī citas darbības. | Galvenokārt uzglabāšana, transports un krājumu pārvaldība. |
Piegādes ķēdes 4.0 tendences
Piegādes ķēdes pāriet uz loģistikas vidi, kas ir ātrāka un elastīgāka, personalizētāka, precīzāka un efektīvāka. Kā jau skaidrojām rakstā par Loģistiku 4.0, jaunās digitālās tehnoloģijas un automatizācija veido jauno piegādes ķēdes modeli. Kādi elementi raksturo Piegādes ķēdes 4.0 koncepciju?
1. Nepieciešamība pēc tehnoloģijas datu vākšanai un pārvaldīšanai
Tā kā piegādes ķēdes kļūst arvien plašākas un sarežģītākas, informācijas pārvaldība ir kļuvusi būtiska, lai spētu apmierināt tirgus prasības. Tāpēc ir svarīgi nodrošināt:
- datu precizitāti krājumu pārvaldībā: tiek uzglabātas arvien vairāk un vairāk SKU vienību, tāpēc iegūstot precīzus datus par krājumiem, var ne tikai maksimāli palielināt krājumu apjomu noliktavā, bet arī nodrošināt augstu apkalpošanas līmeni, izvairoties no nevēlamiem krājumu iztrūkumiem. Tas tiek panākts, izmantojot noliktavas pārvaldības programmatūru, kas atvieglo krājumu kontroli;
- preču izsekojamību: orientējoties globālajās piegādes ķēdēs, loģistikas izsekojamība ir kļuvusi par unikālu kontroles rīku gan iekšējo, gan ārējo materiālu plūsmu pārvaldībai. Izsekojamības sistēmas uzturēšana ir iespējama, tikai pateicoties marķēšanas tehnoloģijai ar svītrkodiem vai RFID marķējumiem, datu uztveršanas ierīcēm un programmatūrai, kas pārvalda informāciju, ar kuru dalās piegādes ķēdē;
- visaptverošu galveno veiktspējas rādītāju (KPI) uzraudzību: izmantojot programmatūru Mecalux Supply Chain Analytics (Piegādes ķēdes analīzes programmatūra), var uzraudzīt visas noliktavā notiekošās darbības un to mijiedarbību ar pārējiem piegādes ķēdes posmiem. Tas nodrošina, ka šīs darbības netraucē iekšējām loģistikas plūsmām.
2. Lielāka integrācija starp dažādām piegādes ķēdes ieinteresētajām pusēm
Piegādes ķēdes partneru izvēles stratēģija arvien vairāk koncentrējas uz šķēršļu likvidēšanu starp piegādātājiem un uz sadarbību balstītu attiecību veidošanu.
Tas tiek panākts, izmantojot procesu standartizāciju un pasākumu kopīgu plānošanu. Lai pārstātu darboties atsevišķi un pievērstos piegādes ķēdei no vispārēja skatupunkta, ir svarīgi izmantot modernu datu pārvaldības programmatūru.
3. Procesu automatizācijas stratēģijas, lai uzlabotu precizitāti un ātrumu
Ražošanas un preču apstrādes darbības ieviestā rūpnieciskā automatizācija ir pārgājusi uz piegādes ķēdi un ir izplatīta dažādās loģistikas jomās:
- Noliktavu darbības pārvaldība: noliktavu pārvaldības sistēmas ir atvieglojušas darbību un pieejamo krājumu organizēšanu arvien kompleksākās noliktavās. Šajā ziņā šīm sistēmām ir nozīmīga loma pasūtījumu sagatavošanas uzdevumu optimizēšanā kopā ar tādām ierīcēm kā komplektēšanas balss rīki un gaismas indikācijas (pick-to-light) rīki. Tas viss palielināja komplektēšanas rādītājus aprēķinā uz stundu un uz vienu operatoru un praktiski novērsa visas kļūdas.
- Automatizēta kravu transportēšana intraloģistikas procesos: automatizācijas projektos bieži vislielākā vērība tiek veltīta preču pārvietošanai, ņemot vērā ievērojamās priekšrocības, ko automatizācija sniedz šīm darbībām. Mūsdienās robotizētās noliktavās izmanto visu veidu automatizētas sistēmas, lai paātrinātu preču plūsmu un uzlabotu noliktavu drošību.
- Transporta maršrutu pārvaldība: autoparka pārvaldības programmatūra ir būtiska, lai koordinētu preču izplatīšanu dažādos piegādes ķēdes mezglos. Šajās sistēmās maršrutus var plānot, ņemot vērā loģistikas parametrus (piemēram, piegādes datumus). Turklāt tās ietver arī tādas stratēģijas kā preču konsolidācija un grupēšana.
Efektīva piegādes ķēdes pārvaldība nav iedomājama bez uzņēmumu loģistikas darbību optimizācijas. Kā redzams, šie divi jēdzieni ir savstarpēji saistīti vairāk nekā jebkad agrāk, un to mērķiem jābūt saskaņotiem, lai veicinātu uzņēmuma rentabilitāti. Mecalux var palīdzēt jums noteikt un sasniegt jūsu loģistikas mērķus no noliktavas pārvaldības viedokļa: , sazinieties ar mums.