3 noliktavas inventarizācijas piemēri
Inventarizācija ir process, kas saistīts ar uzņēmuma uzglabāto preču sarakstu, kas tiek sakārtotā un detalizētā veidā atspoguļots fiziskā vai digitālā formātā. Lai veiktu inventarizāciju, ir jāpārbauda, vai uzglabājamo preču krājumi, kā arī to daudzums un īpašības atbilst datiem, kas norādīti uzņēmuma uzskaites dokumentos vai datorsistēmā.
Pastāv dažādi inventarizācijas veidi, tomēr tiem visiem ir viens mērķis: maksimāli palielināt peļņu, vienlaikus samazinot uzglabāšanas izmaksas, saglabājot uzņēmējdarbības aktivitātes līmeni un uzlabojot klientu apkalpošanu.
Bet kā var ātri un efektīvi veikt inventarizāciju? Šajā rakstā mēs aplūkosim trīs inventarizācijas piemērus, lai palīdzētu jums labāk izprast, kā darbojas šis process: inventarizācijas pārvaldība ar Excel, vēl viens piemērs ar inventarizācijas programmatūru un pēdējais piemērs ar pilnībā automatizētu viedo noliktavu.
1. Inventarizācija, izmantojot papīra formātu vai Excel programmatūru
Nosacīts dārzeņu konservu uzņēmums Organic Canned ražo un izplata konservus visā valstī. Uzņēmumam ir neliela noliktava ar drive-in palešu plauktiem ar 300 palešu ietilpību, kurās tiek uzglabāta gatavā produkcija. Uzņēmums izmanto augsta blīvuma uzglabāšanas sistēmu, jo tas strādā ar nedaudzām, kopumā sešām, noliktavas uzskaites vienībām (SKU): sparģeļiem, artišokiem, ceptiem pipariem, tomātiem, zirņiem un zaļajām pupiņām.
Katru mēnesi noliktavas vadītājs izmanto minimālās noliktavas noslodzes stundas, lai manuāli veiktu inventarizāciju un pārbaudītu, vai saņemtās un nosūtītās paletes atbilst kopējam noliktavas krājumu daudzumam. Šajā nolūkā vadītājs apstaigā noliktavu ar preču sarakstu uz papīra un saskaita katras SKU vienības palešu skaitu. Pēc tam viņš/viņa manuāli ievada informāciju Excel tabulā.
Ja darbs tiek veikts pareizi, palešu skaits uz katru SKU būs vienāds ar starpību starp ienākošo un izejošo palešu daudzumu kopš pēdējās inventarizācijas, kas veikta, izmantojot Excel tabulu.
Organic Canned ražotnē mēneša sākumā tika uzglabātas 300 paletes, bet pašlaik noliktavā atrodas 288 paletes. Šīs noliktavas inventarizācijas dati uzrāda katras SKU sākuma krājumu, kā arī palešu vienības, kas mēneša laikā ievestas un izvestas no noliktavas:
| IKMĒNEŠA PREČU INVENTARIZĀCIJA | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| PRECES KODS | APRAKSTS | IEPRIEKŠĒJĀ MĒNEŠA KRĀJUMI | IENĀKOŠO PALEŠU DAUDZUMS | IZEJOŠO PALEŠU UDAUDZUMS | KRĀJUMS |
| 001 | Sparģeļi | 85 | 19 | 28 | 76 |
| 002 | Artišoki | 80 | 31 | 39 | 72 |
| 003 | Cepti pipari | 55 | 16 | 14 | 57 |
| 004 | Tomāti | 40 | 9 | 12 | 37 |
| 005 | Zirņi | 20 | 11 | 6 | 25 |
| 006 | Zaļās pupiņas | 20 | 7 | 6 | 21 |
| KOPĀ | 300 | 93 | 105 | 288 | |
Inventarizācijas veikšana uz papīra ir visvienkāršākais inventarizācijas veids. Tas ir dzīvotspējīgs tikai uzņēmumos ar īpaši zemu krājumu līmeni un ierobežotu ievešanas un izvešanas darbību skaitu, kā tas ir uzņēmuma Organic Canned gadījumā. Ja šo uzņēmumu darba apjomi pieaug, lai izvairītos no kļūdām un paātrinātu darbību, tiem būtu jāievieš digitalizācija.
2. Inventarizācija, izmantojot specializētu programmatūru
Pēc ievērojama pārdošanas apjoma pieauguma uzņēmums Organic Canned paplašināja savu noliktavu, lai tajā būtu iespējams izvietot lielāku daudzumu gatavās produkcijas. Pašlaik uzņēmumam ir noliktava ar 4000 palešu ietilpību, kurā tas turpina pārvaldīt tās pašas noliktavas vienības, taču tagad tas tiek veikts, izmantojot Pallet Shuttle sistēmu. Šī uzglabāšanas metode, kas turklāt ir kompakta, paātrina pārvietošanu, jo plauktu sistēmas iekšpusē paletes tiek pārvietotas uz automātiskām shuttle vagonetēm.
Inventarizācijas veikšanai uzņēmums tiek aprīkots ar inventarizācijas programmatūru, piemēram, Easy WMS — noliktavas pārvaldības sistēmu, kas izveidota, lai atvieglotu uzņēmumu preču pārvaldību. Šajā programmā, kas ir integrēta ar uzņēmuma resursu plānošanas sistēmu (Enterprise Resource Planning — ERP), var automatizēt preču nosūtīšanu un saņemšanu noliktavā.
Pirms inventarizācijas uzsākšanas ir nepieciešams ievadīt WMS sistēmā informāciju par visām precēm, ar kurām strādā uzņēmums Organic Canned: to aprakstu, mērvienību, atribūtiem, attēlu, svaru u.c. Kad visi dati par precēm ir ievadīti datubāzē, programma katrai precei izveido etiķeti, kas tiek piestiprināta pie noliktavā esošajiem krājumiem.
Visa procesa optimizācijai noliktavas operatori izmanto radiofrekvences skenerus, lai nolasītu svītrkodus un reģistrētu sistēmā katru preci, kas tiek ievesta noliktavā. Tas pats tiek veikts ar katru nosūtāmo preču partiju. Šādā veidā sistēmā tiek reģistrēta katra preču saņemšana un nosūtīšana.
Turklāt periodiski (vismaz reizi gadā) ir ieteicams veikt fizisko inventarizāciju, kas paredz noliktavas apstaigāšanu un katras noliktavas vienības secīgu uzskaitīšanu . Tas nodrošina faktiskā noliktavā esošo SKU daudzuma salīdzināšanu ar grāmatvedības uzskaites datiem (ko pārvalda WMS).
Izmantojot noliktavas pārvaldības sistēmu, piemēram, Easy WMS, loģistikas vadītājam ir pieejama nepārtrauktas krājumu uzskaites sistēma (ar reāllaikā atjaunināmiem datiem par krājumiem). Vadītājs to var izmantot, lai pārvaldītu krājumu pieejamību noliktavā, noskaidrotu to precīzu atrašanās vietu, kāda veida konteineros tie tiek uzglabāti utt.

3. Inventarizācija pilnībā automatizētā noliktavā
Saskaņā ar paplašināšanās plānu uzņēmums Organic Canned ir pilnībā automatizējis savas loģistikas darbības. Palielinoties ražošanas tempam, noliktavas telpas pēkšņi kļuva pārāk mazas. Tā rezultātā tika izveidota automatizēta plauktu konstrukcijas noliktava ar 30 000 palešu ietilpību, ko pārvalda Easy WMS.
Inventarizācija tiek veikta īpaši līdzīgi tam, kā tas notiek neautomatizētu uzglabāšanas sistēmu gadījumā; vienīgā atšķirība ir tā, ka tagad operatoriem vairs nav manuāli jānolasa preču svītrkodi. Kā tas ir iespējams? Pateicoties palešu kontrolpunktam, kas atbild par palešu stāvokļa pārbaudi, nolasa katras preces svītrkodu un nosūta datus uz WMS (kas savukārt tos ievada ERP datubāzē).
Ik reizi, kad prece tiek ievesta noliktavā vai izvesta no tās, izmantojot palešu konveijerus, sistēmā reģistrē noliktavā pieejamo vienību skaita izmaiņas: ievesto preču daudzumu un galīgo krājumu vai izvesto preču daudzumu un atlikušo krājumu. Līdz ar to uzņēmums savā automatizētajā noliktavā nodrošina pilnīgu preču izsekojamību. Tas palielina preču drošību, uzlabo risku pārvaldību un garantē preču un procesu kvalitāti. Augsta automatizācijas pakāpe nodrošina uzņēmumam Organic Canned pastāvīgu preču uzskaiti, ar kuras palīdzību krājumu dati tiek atjaunināti reāllaika režīmā.

Noliktavas pārvaldības sistēma — ideāls palīgs inventarizācijas procesā
Krājumu pārvaldība ir viens no galvenajiem piegādes ķēdes stūrakmeņiem. Aprēķinot to preču skaitu, kas uzņēmumam jāuztur noliktavā, tiek nodrošināta vienmērīgāka darbība un novērsti pārtraukumi un kavējumi.
Mecalux Easy WMS ir programmatūra, kas dod iespēju izveidot pastāvīgu krājumu uzskaites sistēmu, kura reāllaika režīmā atjaunina datus par noliktavas krājumiem. Turklāt šī programmatūra ietver dažādus moduļus, piemēram, Store Fulfillment, kas sinhronizē noliktavā esošos krājumus ar krājumiem jūsu veikalos. Tādā veidā krājumi tiek saistīti ar pārdošanas uzskaiti, jo ik reizi, kad prece tiek pārdota, sistēma to atskaita no krājumiem. Droši sazinieties ar mums. Mēs iepazīstināsim jūs ar šīs programmatūras īpašībām un parādīsim, kā šī sistēma var palīdzēt kontrolēt krājumus reāllaikā.