Preču saņemšana noliktavā: posmi un labākā prakse
Preču saņemšana ir viena no svarīgākajām noliktavas operācijām, jo tā uzsāk materiālu plūsmu. Ja preču saņemšana tiek slikti pārvaldīta, tas ir sākumpunkts kļūdām, kas vēlāk parādās jūsu krājumos un ierobežo noliktavas produktivitāti.
Pareiza preču saņemšanas organizēšana ir galvenais priekšnosacījums, lai panāktu efektīvu noliktavas darbību un kontrolētu darbības izmaksas. Šim nolūkam ir vērts iepazīties ar šajā procesā iesaistītajiem uzdevumiem, to apjomu un stratēģijām, ko var īstenot, lai tos uzlabotu.
Ar preču saņemšanu saistītie uzdevumi
Preču saņemšana nav tikai pasūtījumu pieņemšana no piegādātājiem. Šis process ir virkne savstarpēji saistītu uzdevumu, kurus var iedalīt četrās lielās grupās:
1. Plānošana un informācija
Lai novērstu sastrēgumus pie noliktavas platformām, īpaši svarīgi ir plānot preču pienākšanu. Preču saņemšanas procesu daļēji ietekmē netraucēta piegādes ķēdes koordinācija un, galvenokārt, iepirkumu vai sagādes pārvaldība. Piemēram, tas ir pārkraušanas operāciju pamats.
Lai paātrinātu preču saņemšanu, būtiska ir arī augstākās kvalitātes informācijas pārvaldība. Turklāt visām iesaistītajām pusēm ir jābūt informētām par gaidāmajiem ienākošajiem pasūtījumiem un to pienākšanas laiku.
2. Izkraušana un iekraušanas laukumu pārvaldība
Šī operāciju grupa attiecas uz preču izkraušanu no kravas automašīnām un to pārvietošanu uz pieņemšanas vai konsolidācijas zonu vai tieši uz to uzglabāšanas vietu plauktos.
Darbiniekiem, kas ir iesaistīti pieņemšanas darbā, ir jābūt izstrādātai procedūrai, kā rīkoties jebkurā konkrētā situācijā. Tādā veidā viņi zinās, kā rīkoties un kādu pārvietošanas aprīkojumu izmantot.
3. Preču kvalitātes kontrole
Kad tiek saņemti pasūtījumi, tiek veikta iepriekšēja piegādes pavadzīmju pārbaude, lai pārliecinātos, vai tās atbilst ar piegādātāju saskaņotajam daudzumam, modelim un īpašībām. Tiek pārbaudīts arī iepakojums, lai pārliecinātos, ka tas ir ideālā stāvoklī.
Pēc sākotnējās pārbaudes, atkarībā no piegādāto iepakojumu veida, dažos gadījumos var būt nepieciešama stingrāka kvalitātes kontrole. Piemēram, tas notiek šādos gadījumos:
- izejvielas tiek piegādātas uz jūsu noliktavu: daudziem uzņēmumiem ir sava kvalitātes kontrole, lai novērtētu ienākošās izejvielas;
- preces ietver pārtikas produktus vai noteiktas zāles, kurām ir nepieciešami īpaši uzglabāšanas apstākļi attiecībā uz temperatūru un mitrumu, lai tās pienācīgi saglabātu. Šajā posmā ir īpaši svarīgi pārbaudīt, vai jūsu aukstās uzglabāšanas ķēde ir neskarta, t.i., nepārtraukta;
- bīstamās kravas: to iepakošanas, iekraušanas un izkraušanas procedūras reglamentē īpaši noteikumi, jo tās ir preces, ar kurām rīkojoties rodas papildu riski.
Šo pārbaužu veikšanai nepieciešamo laiku sauc par karantīnu, un jūsu noliktavā būs nepieciešama šīm procedūrām paredzētā telpa.
Ja preces tiek piegādātas uz standarta paletēm, kvalitātes kontroli ir iespējams automatizēt, izmantojot palešu kontrolpunktus, kas iebūvēti tieši konveijera konstrukcijā, kā parādīts attēlā.
4. Marķēšana, konsolidēšana un izvietošana
Visa preču saņemšanas procesa laikā ir īpaši svarīgi reģistrēt visu informāciju un jaunu materiālu pienākšanu, lai kontrolētu izsekojamību. Piemēram, parastais “saņemšanas pārskats” apkopo tādus datus kā pasūtījuma numurs vai kods, piegādes pavadzīme, kvalitātes kontroles rezultāti, preču apraksts un identifikācija, kā arī to daudzumi.
Noliktavās ar pārvaldības sistēmu šie dati tiek datorizēti atbilstoši jūsu uzņēmumā izmantotajiem loģistikas parametriem (parasti tie ir saskaņoti ar ERP datu bāzi).
Kopumā preču saņemšanas laikā var rasties šādas situācijas:
- preces tiek saņemtas bez palešu pamatnes, un to novietošanai noliktavā, precēm jāiziet konsolidācijas un reģistrācijas posms;
- preces tiek sakārtotas uz paletēm, un pēc tam tiek veikta ātra daudzuma un īpašību pārbaude, lai tās varētu transportēt uzreiz uz plauktiem;
- atpakaļ nosūtītie sūtījumi pienāk uz noliktavu, un tieši šeit sāk darboties jūsu uzņēmums reverse logistics management. Parasti katram uzņēmumam ir savi noteikumi attiecībā uz atpakaļ nosūtīto preču pārbaudēm, un saskaņā ar šiem noteikumiem var būt nepieciešams iesaldēt krājumus uz šo pārbaužu veikšanas laiku.
Lai gan tā nav optimāla situācija, dažkārt notiek tā sauktās aklās saņemšanas, t.i., pasūtījums sasniedz noliktavu bez iepriekšēja paziņojuma vai neieplānotā laikā. Šādiem gadījumiem vislabāk ir izstrādāt rīcības plānu, lai tos efektīvi pārvaldītu. Tādās situācijās īpaši noderīga ir noliktavas pārvaldības sistēma, jo, to izmantojot, var vadīt darba plūsmas, netraucējot citām noliktavas operācijām un krājumu pārvaldībai.
Šajā posmā preces ir jāmarķē ar uzņēmuma ID sistēmu un noliktavā ir jānorāda uzglabāšanas vieta.
Labas noliktavas preču saņemšanas sastāvdaļas
Kādas stratēģijas var īstenot, lai uzlabotu preču saņemšanu noliktavā? Ievērojot turpmāk minētos padomus, var organizēt efektīvu ievades procesu:
Preču pienākšanas plānošanas pielāgošana noliktavas izkārtojuma potenciālam
Saistība starp noliktavas izkārtojumu un operatīvo plānošanu (piemēram, preču saņemšanu) ir divvirzienu. Īsāk sakot, noliktavas projektēšanas sākuma posmā ir vērts rūpīgi sekot līdzi tam, kā tiks izvietotas iekraušanas platformas. Tas, kādas funkcijas platformām būs jāparedz, ir atkarīgs no kravas automašīnām un to pārvadājamo preču veida, kā arī no tā, cik daudz piekļuves punktu ir nepieciešami (paredzot turpmāku paplašināšanos).
Tāpat arī preču saņemšanas (un nosūtīšanas) pārvaldība jāplāno, balstoties uz jūsu uzņēmuma pieejamo infrastruktūru.
Darba automatizācijas potenciāla izvērtēšana preču saņemšanas punktos
Dažkārt noliktavas piekļuves punktu pārsātinājums var rasties nevis sliktas plānošanas dēļ, bet gan sakarā ar strukturālām izmaiņām, kas netīšām ietekmē uzņēmuma darbību. Piemēram, notiek pārdošanas apjoma pieaugums, kas pamazām palielina kopējo aktivitātes līmeni noliktavā.
Pirms šī situācija sasniedz kritisko punktu, jāveic procesu analīze, jānosaka uzlabojamie punkti un risinājumi, kas paātrinās darbu. Šajā ziņā visu ar preču saņemšanu saistīto uzdevumu automatizācija dod vislabākos rezultātus, ja noliktava atrodas blakus ražošanas centram, jo ienākošo preču kustība ir atkārtota un īpaši paredzama.
Daži piemēri ir Dafsa un Firat Food – uzņēmumi, kas ir sadarbojušies ar Mecalux, lai savās noliktavās ieviestu automatizētas sistēmas. Abās noliktavās ir konveijera ķēde blakus iekraušanas un izkraušanas platformām, kas novērš operatoru lieku pārvietošanos. Šīs ķēdes ir aprīkotas ar palešu kontrolpunktiem, kas veic kvalitātes kontroli, pārbaudot iekraušanas gabarītus un kravas stāvokli, kā arī reģistrē tos un atjaunina krājumu daudzumu reāllaikā, pateicoties Mecalux Easy WMS.
Protokolu izveidošana, lai regulētu visu preču saņemšanas procesu
Jo vairāk standartizēta būs darbība, jo mazāk būs negadījumu. Noliktavas pārvaldības sistēmas ieviešana ir liels solis uz priekšu uzdevumu reģistrēšanā. Izmantojot WMS, papīrs pazūd, un viss tiek integrēts vienā vietā, atvieglojot piekļuvi informācijai un tās kontroli.
Ar sistēmas palīdzību var veikt preču saņemšanas darbus, piemēram, pievienot paredzētos ienākošos krājumus, reģistrēt tos, marķēt un pārvaldīt to uzglabāšanas vietas, lai optimizētu pieejamo telpu izmantošanu. Turklāt WMS sistēma palīdz organizēt sarežģītākus uzdevumus, piemēram, aklo pieņemšanu, preču nosūtīšanas atpakaļ un pārkraušanas operācijas.
Nobeigumā jāsecina, ka papildus preču saņemšanas posmiem un dažādām stratēģijām, kas paredzētas to optimizācijai, efektīvas darbības nav iespējamas, ja operatori nav pietiekami apmācīti to veikšanai. Neatkarīgi no tā, vai jūsu noliktavā darbojas WMS, darbinieku kapacitāte ir efektīvas noliktavas “trūkstošais posms”.
Ja uzskatāt, ka jūsu iekšējos loģistikas procesus, tostarp preču saņemšanu, ir iespējams uzlabot, sazinieties ar mums. Viens no Mecalux ekspertiem veiks detalizētu analīzi un piedāvās jūsu konkrētajām problēmām pielāgotus risinājumus.