Piegādes ķēdes darbības pamatrādītājs (KPI): panākumu izvērtēšana loģistikā
Piegādes ķēdes darbības pamatrādītāji (key performance indicator – KPI) ir izmērāmi lielumi, kurus izmanto, lai novērtētu uzņēmuma attīstību un nepārtraukti uzlabotu darbību. Šie pamatrādītāji ietver datus, koeficientus un procentuālos rādītājus. Šie rādītāji ir būtiski lēmumu pieņemšanā, lai panāktu izcilu loģistikas sniegumu.
Katras preces izgatavošanas un pārdošanas izmaksās vislielākā proporcija ir loģistikas izmaksām. Tāpēc uzņēmumos tiek veikta ar preču iegādi, glabāšanu un transportēšanu vai izplatīšanu saistīto procesu analīze. Turpinājumā ir aprakstīti dažādi loģistikas pamatrādītāji, kā arī ir sniegti dažu piegādes ķēdes pārvaldības novērtēšanā izmantoto KPI piemēri.
Kas ir piegādes ķēdes KPI?
Loģistikas KPI rādītājus izmanto procesu efektivitātes novērtēšanai, salīdzinot to ar konkrētu periodu uzņēmuma vēsturē vai citu sākotnējo rādītāju (piemēram, kad tiek veikta piegādes ķēdes salīdzinošā novērtēšana). Tādējādi var noteikt pozitīvas vai negatīvas tendences un attiecīgi rīkoties.
Piegādes ķēdes KPI var izmantot dažādu procesu snieguma kvantitatīvajā novērtēšanā, piemēram, preču saņemšanas, glabāšanas, pasūtījumu sagatavošanas, krājumu pārvaldības, nosūtīšanas, piegādes, transportēšanas un atgriešanas pārvaldības un citu procesu novērtēšanā. Loģistikā KPI galvenokārt tiek izmantoti, lai uzlabotu produktivitāti un optimizētu izmaksas, vienlaikus uzturot vai paaugstinot pakalpojumu kvalitāti.
KPI un mērķi: loģistikas snieguma novērtēšanas līdzekļi
Jāpiebilst, ka ar KPI vien nepietiek, lai pieņemtu lēmumus. Ir nepieciešams noteikt snieguma mērķa rādītājus, tādējādi nodrošinot kontekstu un mērķus, kas jāīsteno noteiktā laika posmā.
Kā jau tika skaidrots mūsu rakstā par KPI izmantošanas nozīmi noliktavā, loģistikas jaudu parasti novērtē, izmantojot četrus rādītājus: laiku, izmaksas, produktivitāti un pakalpojumu kvalitāti. Tādējādi katru loģistikas KPI var saistīt ar konkrētu piegādes ķēdes jomu, taču tas būs saistīts arī ar vienu no šiem četriem loģistikas snieguma atribūtiem.
Piemēram, noliktavas KPI, kuri attiecas uz preču nosūtīšanas procesu, pakalpojumu kvalitātes rādītājs ir pabeigti nosūtītie pasūtījumi. Savukārt vienā stundā nosūtīto pasūtījumu KPI ir operatoru produktivitātes rādītājs.
KPI veidi atkarībā no loģistikas posma
Loģistikā visbiežāk tiek izmantoti tie KPI, kuru definēšanā tiek ņemtas vērā dažādas piegādes ķēdes darba jomas. Turpinājumā ir aprakstīti daži piegādes ķēdes KPI piemēri.
Iepirkumu vai sagādes KPI
Piegādes ķēdē iepirkumu KPI tiek izmantoti, lai novērtētu jaunu krājumu iepirkumu procedūru un uzraudzītu pārrunas ar piegādātājiem.
Iepirkumu KPI piemēri:
- neveiksmīgas piegādes: aprēķina to piegāžu procentuālo vērtību, kas bija neveiksmīgas, jo piegādātājs neievēroja vienošanos par pakalpojumu vai preču kvalitāti. Neveiksmīgas piegādes = noraidītie sūtījumi ÷ saņemto pirkšanas pasūtījumu kopskaits x 100;
- piegādātāja atbilstības rādītājs: nosaka piegādātāja efektivitāti un atspoguļo iepirkto preču piegādes uz noliktavu kavējumu līmeni. Piegādātāja atbilstība = kavētie pasūtījumi ÷ saņemto pasūtījumu kopskaits x 100;
- pirkuma pasūtījuma izpildes laiks: izmanto, lai aprēķinātu, laiku no brīža, kad iepirkumu nodaļa iesniedz pasūtījumu piegādātājam, līdz brīdim, kad pasūtītā prece tiek saņemta noliktavā. Pirkuma pasūtījuma izpildes laiks = pasūtījuma saņemšanas datums – izdošanas datums.
Loģistikas transportēšanas KPI
Transportēšanas KPI izmanto, lai novērtētu, kā loģistika ietekmē preču pārvietošanu katrā piegādes ķēdes posmā. Īpaši svarīga ir piegādes pēdējā posma jeb pēdējā kilometra pārvaldība, jo šis posms ir sarežģīts un saistīts ar lielākām izmaksām.
Transportēšanas KPI piemēri:
- transportēšanas izmaksu un pārdošanas apjomu attiecība: šo piegādes ķēdes KPI izmanto, lai noteiktu transportēšanas izmaksu un īstenoto pārdošanas apjomu attiecību. Transportēšanas izmaksu un pārdošanas apjomu attiecība = kopējās transportēšanas izmaksas ÷ pārdošanas apjoms;
- savlaicīgas piegādes: izmanto, lai novērtētu transportēšanas snieguma pēdējā kilometrā procentuālo vērtību. savlaicīgas piegādes = savlaicīgu piegāžu skaits ÷ kopējais veikto piegāžu skaits x 100;
- autoparka izmantošana: izmanto, lai novērtētu transporta aizņemtās telpas kapacitāti attiecībā pret kopējo kapacitāti tilpuma vienībās (ft3) vai svara vienībās (lb). autoparka izmantošana = faktiski izmantotā kapacitāte ÷ kopējā kapacitāte kg vai m3.
Loģistikas uzglabāšanas KPI
Noliktavā KPI tiek izmantoti, lai pārraudzītu noliktavā īstenotos procesus. Savā rakstā par noliktavas pārvaldības KPI mēs detalizēti aprakstījām noliktavas loģistikas procesos vissvarīgākos KPI. Turpinājumā ir sniegti daži piemēri.
Noliktavas KPI piemēri
- Noliktavas vienības izmaksas: salīdzina uzglabāšanas izmaksas ar noliktavas vienību (stock keeping unit – SKU) skaitu noliktavā noteiktā laika posmā. Noliktavas vienības izmaksas = uzglabāšanas kopējās izmaksas ÷ nominālā ietilpība x aizņemtās telpas koeficients
- Iekšējā pasūtījuma cikla laiks: norāda laiku, kas nepieciešams pasūtījuma izpildei no brīža, kad tas nonāk noliktavā, līdz brīdim, kad tas atstāj nosūtīšanas doku. Iekšējā pasūtījuma cikla laiks = pasūtījuma saņemšanas datums − nosūtīšanas datums
- Pilnīgas un savlaicīgas piegādes rādītājs: izmanto, lai novērtētu saņemšanai sagatavoto pirkuma pasūtījumu skaitu. Tas atspoguļo produktivitāti un klientu apkalpošanas līmeni. Pilnīgas un savlaicīgas piegādes rādītājs = pilnībā un savlaicīgi izpildīto pasūtījumu skaits ÷ kopējais pasūtījumu skaits x 100
Krājumu pārvaldības KPI
Izmantojot šos KPI, jūs varat analizēt krājumu kustību piegādes ķēdē. Še rādītāji ir būtiski visās loģistikas jomās, jo no tiem iegūto informāciju var izmantot, lai precīzāk pārvaldītu preču papildināšanu, ņemot vērā izmaksas un pārdošanas nodaļas vajadzības.
Krājumu KPI piemēri:
- Krājumu apgrozījums: norāda, cik reizes krājumi tiek papildināti noteiktā laikā (ja dati ir ikgadēji, rādītājs ietvers datus par visu gadu). Jo augstāks ir šis rādītājs, jo labāk, jo tas nozīmē, ka uzņēmuma tirdzniecība ir ienesīga. Apgrozījuma koeficients = pārdoto SKU vērtība ÷ krājumu vidējā vērtība;
- Krājumu iztrūkumi: norāda, cik reizes uzņēmums nespēja apmierināt pieprasījumu krājumu trūkuma dēļ. Krājumu iztrūkuma koeficients = neizpildītie pasūtījumi ÷ kopējais pasūtījumu skaits x 100;
- Krājumu samazinājums: izmanto, lai aprēķinātu krājumu precizitātes procentuālo vērtību. Tas norāda noliktavā teorētiski esošo krājumu attiecību ar faktiskajiem fiziskiem krājumiem. Krājumu samazinājums = (teorētiskie krājumi − faktiskie krājumi) ÷ teorētiskie krājumi.
Loģistikas programmatūra: piegādes ķēdes datu analīzes galvenais resurss
Pēdējos gados uzņēmumu rentabilitāti ietekmēja pastāvīgi pieaugošās loģistikas izmaksas. 2019. gadā Piegādes ķēdes pārvaldības speciālistu padome (Council of Supply Chain Management Professionals – CSCMP) savā ziņojumā par situāciju loģistikas jomā norādīja, ka ASV tirgū loģistikas izmaksas ir pieaugušas par 11,4 %.
Tāpēc nav brīnums, ka, īstenojot progresīvus analītiskos projektus, lai noteiktu piegādes ķēdes KPI, prioritāte tiek piešķirta datu ieguvei. Tas tiek norādīts arī konsultāciju uzņēmuma American Productivity & Quality Center (Amerikas Produktivitātes un kvalitātes centrs – APQC) piegādes ķēžu analītiskās aptaujas ziņojumā. Aptaujas ziņojumā ir norādīts, ka galvenie motivējošie faktori datu ieguvei ir piegādes ķēdes optimizācija un izmaksu samazināšana (88 % respondentu) un klientu apmierinātības uzlabošana (87 % respondentu).
Loģistikas procesu digitalizācija ievērojami sekmēja datu reģistrēšanu, apstrādi un vizualizāciju, jo īpaši pateicoties tādas programmatūras ieviešanai, kas ir pielāgota individuāli katrai piegādes ķēdes jomai. Uzņēmumā Mecalux piegādes ķēdes analīzes programmatūras modulis tiek izmantots, lai novērtētu noliktavas darbību loģistikas KPI un iegūtos datus izmantotu analīzei.
Piegādes ķēdes KPI: ieguldījums efektivitātē
Šajā rakstā aplūkojām galvenos piegādes ķēdes KPI un sniedzām dažus to piemērus. Saraksts ir bezgalīgs, tāpēc KPI analīze ir jāpielāgo katra uzņēmuma specifiskajām vajadzībām un īpatnībām.
Lai uzzinātu par mūsu noliktavas pārvaldības sistēmas Easy WMS iespējām, lai to izmantotu datu analizēšanai, vizualizācijai un interpretācijai, sazinieties ar mums. Mēs jums nodrošināsim personalizētu demonstrāciju, kurā detalizēti parādīsim šīs sistēmas vadības paneli.